Vanaf hoeveel bakbeurten moet men de frituurolie vervangen?

Hallo,

ik heb een mini frituurpan gekocht en wil graag bakken met kokosolie (zie link hieronder) maar vroeg mij af na hoeveel bakbeurten ik het best deze olie zou verversen?

www.gezondheidaanhuis.nl/nl/product/14481/Kokosolie-Royal-Green-2500-ml

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
8.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht dat dat bij normale frituurolie na 10 keer was. De ontbrandingstemperatuur van vervuilde olie verlaagt waardoor er anders brandgevaar zou zijn.

Antwoorden (3)

Met goede kokosolie kun je wel een jaar lang elke week een keer frituren, mits je het maar na gebruik goed filtert.

Dat spul uit de link die je hebt geplaatst, is chemisch zwaar bewerkt, en ik ben dan ook niet onder de indruk van hun mooie woorden.
Ik wil het gratis niet hebben...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey... 1) Wat bedoel je precies met filteren? 2) Welke kokosolie raad je mij dan aan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
By the way: hoe weet je dat dit product chemisch bewerkt is? Er staat op: "Royal Green gebruikt absoluut geen chemicaliën, conserveringsmiddelen, synthetische zoet- en smaakstoffen en is 100% vegetarisch."
Ritsuka
10 jaar geleden
Welke kokosolie zou dan wel goed zijn?
Ik heb wel vaker producten van Royal Green gebruikt, bevallen mij goed
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De biologische en niet ontgeurde kokosolie van Aman Prana is volgens mij de allerbeste. En met filteren bedoel ik dat je de reststukjes van kroketten en dergelijke, die zijn achtergebleven na het uitvissen van de kroketten, uit het vet/olie haalt. Deze kunnen anders volgende keer bij het frituren gaan verbranden, en daarmee het vet/olie nadelig beïnvloeden.
Je kunt niet zeggen hoe vaak je een frituurolie kunt gebruiken, dat ligt eraan wat je frituurt, van alleen kroketten bakken vervuild je olie eerder dan als je alleen friet bakt. Je moet het echt verversen als het donkerder en stroperig wordt, of als er een sterke geur of smaak afkomt, of gaat walmen of schuimen, dan ben je al te laat, maar kijk en ruik aan je olie, dan weet je wanneer het het moment is om het te vervangen. Frituurolie kun je langer bewaren als je het na het frituren zeeft, zodat alle losse deeltjes verwijderd zijn en koel bewaard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet alles wat je leest op internetsites is de volle waarheid.
Ten eerste zou ik frituren met zuivere kokosolie sterk afraden daar deze olie niet echt goed tegen de hitte kan.
Ten tweede kan je wel degelijk een termijn op olie zetten. Het is raadzaam om je olie of vet te verversen na elke vijftien bakbeurten bij normaal huishoudelijk gebruik.
Als je veel gepaneerde dingen frituurt dan zal dit echter maar maximaal tien bakbeurten meegaan.
Ook is het raadzaam om geen vlees of groenten te frituren nadat je vis hebt gefrituurd.
Nog even over het onderwerp van je link: dit is geen "zuivere" kokosolie maar wel een olie waar verschillende chemische toevoegsels bijzitten.

Even een snelle goede raad: gebruik een goede arachideolie of een goed frituurvet, deze kosten misschien een paar centen meer maar dan ben tenminste je zeker dat je een olie/vet hebt dat tegen hoge temperaturen kan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar kan ik zuivere kokosolie bestellen via internet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Via internet? Eerlijk gezegd geen idee.
Ik koop mijn kokosvet altijd in een thaise voedingswinkel bij mij in de buurt. Altijd goede kwaliteit en vers.
Maar nogmaals om te frituren zou ik geen kokosolie/vet gebruiken, dit is niet stabiel genoeg om langere tijd aan die hoge temperaturen te worden blootgesteld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is zuivere kokosolie de meest stabiele olie die er is om mee te frituren, en geschikt voor zelfs de hoogste temperaturen! Iets beters is er volgens mij niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens jou misschien wel volgens mijn vakliteratuur niet.
Zuivere kokosolie kan niet zo goed tegen hoge temperaturen als bijvoorbeeld arachideolie, tenzij deze chemisch behandeld is geworden en dan is het dus geen zuivere kokosolie meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan ben ik heel benieuwd naar jouw zogenaamde vakliteratuur! Chemisch behandelde kokosolie en/of andere olie, is rommel, en wil ik gratis niet hebben, of het zou moeten zijn om mijn deursloten te smeren...